آموزش بهداشت


 

گروه آموزش بهداشت از سال 1361 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد شروع به کار نمود. از سال 1368 پس از طی مراحل قانونی و کسب مجوز از مراجع ذیربط دکتری پذیرش دانشجو را شروع کرد. همه دانش‌آموختگان در مقطع دکتری و بیش از 50 درصد در مقطع کارشناسی ترشد به‌عنوان عضو هیئت‌علمی مشغول به خدمت می‌باشند و نسبت قابل‌توجهی در سطوح کلان مدیریت برنامه‌های سلامتی مشغول به خدمت است.
این گروه با بیش از 150 مقاله در مجلات داخلی و خارجی با نمایه‌های معتبر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. همچنین 5 جلد کتاب به چاپ رسانده و در برگزاری 10 کارگاه آموزشی فعالیت داشته است. در حال حاضر 4 نفر دانشیار و 1 نفر استادیار به‌طور تمام‌وقت در گروه مشغول به کار می‌باشند و از ظرفیت متخصصان داخل و خارج در آموزش و پژوهش استفاده می‌نماید.

سلامتی یکی از نعمت‌های الهی است که از ابتدای خلقت همواره توجه انسان را به خود جلب نموده است. نقش آموزش بهداشت معرفی راهکارهای مؤثر جهت حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی جامعه با تکیه بر آخرین متون علمی و همچنین شناخت و درک صحیح و عمیق از تعالیم دینی و فرهنگ بالنده مردم ایران‌ زمین است. راهبرد اصلی گروه طراحی و مقایسه کاربرد نظریه‌ها و الگوهای مطرح در رشته آموزش بهداشت و خلق نظریه‌های بومی با تکیه بر روش‌های تحقیق کیفی و کمی است. امید می‌رود دانش‌آموختگان این رشته از توانایی لازم جهت ایفای نقش‌های آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، حمایتی، مدیریتی و مشاوره‌ای برخوردار گردند.

bullet کارشناسی‌ارشد

تعداد واحدهای پژوهش در مقطع کارشناسی‌ارشد 4 واحد می باشد و استاد راهنمای دانشجو از بین اساتیدی که حداقل دارای رتبه استادیاری می باشند و دارای معیارهای علمی قابل قبول باشند تا پایان نیمسال اول تحصیلی انتخاب می گردند .دانشجو از نیمسال دوم تحصیلی فعالیتهای مربوط به پایان‌نامه خود را تحت نظارت استاد راهنما شروع می نماید و پس از تصویب پروپوزال در کمیته تخصصی گروه رسماً به کار خود ادامه می دهد .دانشجویان کارشناسی‌ارشد، کاربرد الگوها و روش های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت را در جهت حل یک مشکل بهداشتی در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی را مورد ازمایش قرار می دهند واز نتایج کار خود حداقل یک مقاله به زبان فارسی به چاپ می رسانند .

bullet دکتری

تعداد واحدهای پژوهشی در مقطع دکتری 20 واحد می باشد و استاد راهنمای دانشجو از بین اساتیدی که حداقل دارای رتبه دانشیاری باشند در پایان نیمسال سوم مشخص می‌گردد و دانشجو موظف است حداکثر تا پایان نیمسال چهارم تحصیلی طرح تحقیق رساله خود را به تصویب کمیته تخصصی گروه برساند. دانشجویان دکتری مقایسه و تلفیق الگوها و نظریه‌ها و همچنین خلق نظریه ها و الگوهای جدید را با تکیه بر تحقیقات کمی و کیفی به پایان می برند و از نتایج کار خود حداقل یک مقاله در ژورنال‌های بین‌المللی و یک مقاله به زبان فارسی به چاپ می رسانند .

ضمناً در راستای اهداف کاربردی دسته‌های عملی دانشگاهی و علاقه‌مندی اعضا محترم هیأت علمی گروه رسمی شده است . کلیه پایان‌نامه‌ها در مقطع دکتری دارای رویکرد قوی کاربری است به نحوی که حداقل بتواند یکی از مشکلات و معضلات سرشار جامعه را مرتفع بماند. بدین لحاظ اکثر پایان‌نامه‌های گروه آموزش بهداشت در قالب طرح‌های سازمان‌ها، وزارتخانه و حداکثر صنعتی مانند پژوهش، ذوب آهن و کارخانجات بزرگ تعریف شده است و از این طریق همواره سعی شده است مشکلات موجود جامعه نیز مورد بررسی و هدف قرار داده شود. هم اکنون حداقل تعداد بیشتر از 5 پروژه بین‌المللی و تعداد زیادی طرح‌های ملی به اجرا در آمده است.

برنامه‌های گروه آموزش بهداشت در دو مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به شرح زیر می باشد:

  • در مقطع ارشد جمعا 29 واحد در سه نیمسال تحصیلی ارائه می‌گردد .
  • در مقطع دکتری جمعا 2528 واحد در سه نیمسال تحصیلی ارائه می گردد و دانشجو پس از گذراندن واحدهای آموزشی، لازم است در امتحان جامع شرکت نماید و حد نصاب نمره مربوطه را کسب نماید .

در زمینه آموزش علاوه بر راه اندازی مقاطع دکتری اولین بار در سطح کل کشور (بیش از ده سال بصورت تک دانشگاه) در سطح کارشناسی‌ارشد نیز اقدام به پذیرش دانشجو نموده است. حتماً گروه درصدد راه اندازی رشته‌های جدید و توسعه همه جانبه آموزش در زمینه‌های ذیل می باشد که تعدادی از مراحل قانونی و تصویب آن طی شده و تعدادی نیز در شرف انجام می‌باشد:

  • تصویب رشته E Learning آموزش مجازی در مقطع کارشناسی‌ارشد که از ترم دوم تحصیلی 90-89 اقدام به پذیرش 30 دانشجو نمود و اساتید محترم گروه مسئولت تهیه و تدوین برنامه‌های کامپیوتری و اینترنتی آن را دارند.
  • اقدام به توسعه و راه اندازی رشته آموزش سلامت در مقطع دکتری نموده‌ایم که بخشی از مراحل قانونی آن نیز به انجام رسیده است .
  • توسعه مراکز تحقیقاتی مانند مرکز تحقیقات رفاه اجتماعی و سلامت چابهار از آن جمله می باشد.
  • پذیرش دانشجوی دکتری با مشارکت دانشگاه‌های دیگر که مراحل تصویب آن در جریان می باشد .