بیوتکنولوژی پزشکی


 

گروه بيوتكنولو‍ژي پزشكي در سال 1376 پس از طي مراحل تدوين سرفصل زيست فناوري پزشكي در مقطع كارشناسي‌ارشد در شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم تحقيقات و فناوري تأسيس شد. اولين دوره دانشجو در بهمن ماه 1377 پذيرش شد. از سال 86 تدوين سر فصل دكتري آغاز و پس از آن در شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت بهداشت تصویب شد. درمان و آموزش پزشكي در سال 1388 راه اندازي گردید و اولين دوره  پذیرش دكتري زيست فناوري پزشكي آغاز شد. از جمله فعاليت‌هاي علمي اعضای هيأت علمي ودانشجويان اين گروه چاپ بیش از 50 مقاله بين‌المللي است. 25 مقاله داخلي و ارائه چكيده در قالب كنگره‌هاي ملي و بين‌المللي بوده كه به صورت پوستر و سخنراني ارائه گرديده است.
اين گروه از امكانات آزمايشگاهي مناسب همچون:

  • انواع دستگاه‌هاي مورد نياز جهت تحقیقات سلولی و ملکولی.
  • انواع تجهیزات كشت سلولي.
  • انواع دستگاه‌ها و وسايل جهت شناسایي‌های سلولی و ملکولی
  • انواع ابزارهای مورد نیاز فرآیند تخلیص ملکولی
  • انواع ابزارهای مورد نیاز جهت تکنولوژی نمایش فاژ(Phage display)
  • انواع ابزار و دستگاه‌های مورد نیاز جهت ساخت نانو ذرات برخوردار است.

bullet دوره دکتری تخصصی (PhD) زیست‌ فناوری پزشکی (Medical Biotechnology)

رشته زیست‌ فناوری پزشکی در مقطع دکتری تخصصی (PhD) مجموعه‌ای از دانش‌ها و فنون برگرفته شده از علوم زیستی است که با رویکرد حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه بشری به تولید فرآورده‌های حیاتی ارزشمند و ارائه روش‌های تشخیص مولکولی در کلیه سطوح، همچنین ارائه خدمات متنوع بهداشتی و درمانی می‌پردازد.

bullet تاریخچه

تاریخچه مختصر رشته در ایران: با توجه به سابقه دیرینه تمدن‌های علمی در ایران و گسترش کنونی علم زیست‌ فناوری پزشکی در کشور، به همت و تلاش برخی از دانشگاه‌های کشور رشته تحصیلی زیست‌ فناوری پزشکی با گرایش فنی و مهندسی در سال 1367 و پزشکی و کشاورزی در سال 1376 تأسیس گردیده است و تاکنون دانش‌آموختگانی نیز در مقطع کارشناسی‌ارشد تربیت شده‌اند. همچنین رشته بیوتکنولوژی در مقطع کارشناسی و دکتری تخصصی در دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال اجرا است. با توجه به نیاز کشور درزمینه‌ی زیست‌ فناوری پزشکی در سطوح عالی، تدوین دوره دکتری تخصصی این رشته در داخل کشور ضروری است. تاریخچه مختصر رشته در دنیا: با توجه به پیشرفت‌های مهم زیستی طی دهه نود میلادی در راستای دستیابی به حیوانات شبیه‌سازی شده و سلول‌های بنیادی، باورهای مهمی در گسترش سطح توقعات علمی، بالینی و تجربی نسبت به علم زیست‌ فناوری پزشکی به‌وجود آمد. در همین ارتباط اتمام پروژه ژنوم انسان در سال 2000 میلادی نیز از مهم‌ترین دستاوردهای مهم این رشته بوده که با توجه به کاربردهای مهم آن، می‌توان نتایج آن را در حوزه‌های مختلف حیات بشری به‌عنوان نقطه عطفی در پیشینه علمی و کاربردی این رشته به‌حساب آورد. هم‌اکنون این رشته در دانشگاه‌های بزرگ اروپا (منچستر و کارولینسکا) و آمریکا (ازجمله استنفورد و سانتیاگو) ارائه می‌گردد.

bullet چشم‌انداز رشته (vision)

دورنمای رشته در ده سال آینده چگونه است؟ آنچه در نگاه کلان، چشم‌انداز علمی و عملی جامعه بشری به نظر می‌رسد، تبدیل بسیاری از شاخه‌های علم و فناوری با محوریت نظام‌های نرم‌افزاری از قبیل فناوری اطلاعات و زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) است. محقق ساختن جنبش نرم‌افزاری در جهان و به‌ویژه در کشور ما نیز از این واقعیت مستثنی نیست. از آنجا که زیست‌فناوری پزشکی به مجموعه‌ای از علوم زیستی از قبیل ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک، میکروب‌شناسی پیشرفته، ایمنی‌شناسی پیشرفته و بیولوژی سلولی و مولکولی با رویکرد فناورانه در قالب اطلاع‌رسانی زیستی (بیو انفورماتیک) و مهندسی ژنتیک تعلق دارد، توانسته است در دنیای امروز به‌عنوان جایگزینی مناسب به‌جای بخشی از صنایع بزرگ و سنتی باشد. مثلاً در صنعت داروسازی که تا قبل از این به سبک سنتی و شاید صرفاً شیمیایی پیش می‌رفت، امروزه با حصول اطلاعات زیست فناورانه پزشکی با راهکار تولیدی جدیدی بر مبنای تولید داروهای زیستی و نو ترکیب مواجه است و چه‌ بسا در آینده با ورود به حیطه ژن و فاز درمانی عرصه‌های نوینی از دانش بشری را در مواجهه و درمان بیماری‌های لاعلاج از قبیل بیماری‌های ژنتیکی و سرطان تأمین نماید. پس آنچه در دورنمای مقطع دکتری تخصصی رشته زیست‌فناوری پزشکی در کشور انتظار می‌رود رشد سریع فهم و دانش در این حوزه است و می‌تواند به‌ موازات تولید ثروت و صرفه‌جویی در خروج ارز در آینده، گامی مهم در تحقیقات کشور باشد. در سال‌های آینده و حتی در حاضر و با پایان طرح ژنوم انسان، ارائه داروهای مشتری مدار و برای شخص ممکن می‌شود. هدف‌دار کردن آنتی‌بادی‌های مسطح، تصویر برداری از وقایع متابولیکی داخل سلول، آنتی سنس درمانی (Anti sense theraphy)، ژن‌درمانی، وقایع در حال تکوین در حوزه نانو زیست‌فناوری، تولید نانو ربات‌های زیستی و غیره از موارد مربوط به تحولات سال‌های آینده است.

bullet رسالت رشته (Mission)

ضرورت و علت وجود این رشته در سطح دنیا چیست؟ پیشرفت جامعه صنعتی و رشد و توسعه علم و فناوری در جهان، بشریت را با چالش‌های جدی درزمینه‌ی بهداشت، سلامت و مسائل مرتبط با آن مواجه ساخته است. تبدیل علوم به فناوری و به‌عنوان‌ مثال شکل‌گیری جنبه‌های فناورانه علوم زیستی، جامعه بشری را به فکر استفاده از زیست‌فناوری در برطرف سازی چالش‌های مهمی چون بیماری‌ها در حوزه درمان و پیشگیری رهنمون ساخته است. امروزه در دوران زیست‌فناوری نوین (Modern Biotechnology) با به ثمر رسیدن پروژه‌های موفقی چون " پروژه ژنوم انسان"، " تولید واکسن‌های نسل سوم DNA."، " طراحی و توسعه روش‌های نوین تشخیصی"، " ایجاد گیاهان و حیوانات تراریخت (transgenic) با کاربرد پزشکی"، " داروسازی بیولوژیک و ژن محور" و " مطالعه سلول‌های بنیادی" چشم‌انداز روشنی را برای ارتقاء سطح سلامت جامعه بشری نوید می‌دهد. از این‌روست که ایجاد بسته پژوهشی و آموزشی آکادمیک و استاندارد با توجه به اولویت‌ها و ضرورت‌های پزشکی در جهان، ضرورت تربیت نیروهای متخصص در این رشته علمی را موجه می‌سازد.

bullet برآورد ارزش‌ افزوده (فواید اقتصادی حاصله) خدمات دانش‌آموختگان چقدر است؟

تربیت نیروی متخصص در مقطع دکتری زیست‌فناوری پزشکی در دنیا به‌منزله کسب دانش فنی فناوری‌های نوین زیستی قلمداد می‌شود، زیرا متخصصین این رشته می‌توانند با دانش و توانمندی‌ها علمی مهمی که در عرصه علوم زیستی از قبیل بیوشیمی، مهندسی ژنتیک، ژنتیک انسانی، زیست میکروارگانیسم‌ها، بیو انفورماتیک، بیولوژی سلولی و مولکولی، تولید فراورده‌های بیولوژیک و ایمنی‌شناسی پیشرفته کسب می‌نمایند به طراحی و ساخت بیوراکتورها و بیوژنراتورهای مولد فراورده‌های مهم و گران‌قیمتی چون داروهای نوین زیستی (بیولوژیک)، واکسن‌های نوین زیستی، طراحی و ساخت کیت‌های تشخیصی، طراحی و شناخت انواع پروب‌ها (probes) با استفاده از آنتی‌بادی‌های تک زنجیره‌های نوترکیب و غیره به‌منظور درمان انواع بیماری‌ها ازجمله سرطان و غیره اقدام نمایند. علاوه بر این می‌تواند با جلوگیری از خروج ارز از کشور، با فروش محصولات خود در سطح ملی و بین‌المللی به مولدان علم، فناوری و ثروت در جامعه مبدل گردند و به افزایش سطح سود ناخالص ملی کشور کمک نمایند. همچنان که در دنیای امروز شاید به جرأت بتوان گفت که ارزش اقتصادی حداقل حجم از یک فراورده زیستی یا دارویی به‌مراتب از ارزش‌ افزوده چندین بشکه نفت بالاتر است.

bullet میزان اشتغال‌زایی رشته در هرسال تقریباً چند نفر است؟

ماهیت پرورش عناصر انسانی متخصص در رشته زیست‌فناوری پزشکی از بنیان‌های مهم کارآفرینی و شکل‌گیری فن بازار ملی به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که با توجه به تنوع توانمندی‌های دانش‌آموختگان این رشته تحصیلی و ذات تولید مدار آموخته‌های ایشان در سطح کلان ملی، به برپایی کارخانه‌ها و یا کارگاه‌های تولید فرآورده‌های زیستی از قبیل داروها، انواع واکسن‌ها و سرم‌ها، سیستم‌های تشخیصی مولکولی نوین، گیاهان و حیوانات تراریخت (transgenic) و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های نسل سوم تشخیص مولکولی و همچنین آموزش یافته‌های زیست‌فناوری در عرصه دارو، درمان و بهداشت در سطح دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی بخش خصوصی و دولتی خواهد انجامید. پرواضح است که با توجه به خصیصه‌های کارآفرینانه این رشته تحصیلی، علاوه بر اشتغال مؤثر و کارآمد دانش‌آموختگان آن در نظام خدمات بهداشتی درمانی کشور، با معرفی رویکردهای نوین اشتغال‌زایی به ایجاد اشتغال برای سایر دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط خواهد انجامید و به بخش مهمی از نیازمندی‌های جامعه در تأمین اشتغال‌زایی توسعه محور پاسخ خواهد داد. ذکر روش محاسبه برای اشتغال‌زایی تقریبی سالانه این رشته در جامعه، منوط به ذکر نمونه کاری برای دانش‌آموختگان این رشته است. به‌عنوان‌مثال برای شکل‌دهی و راه‌اندازی خط تولید یک فراورده داروی نوترکیب، از بخش مهندسی اطلاعات زیستی، طراحی، ساخت ساختار ژنی مطلوب، گرفتن بیان پرثمر از ساختار ژنی طراحی‌شده، فرایند ترخیص، بخش‌های کنترل کیفی و ارزشیابی فراورده‌های تولیدی تا بسته‌بندی و نظارت بر شبکه توزیع و بازاریابی فرآورده زیستی به‌دست‌آمده، حضور حداقل 10 دانش‌آموخته رشته زیست‌فناوری پزشکی را می‌طلبد و با رشد و توسعه احداث کارخانه‌های تولیدکننده داروهای زیستی و نوترکیب، نیاز جدی به تأمین نیروی انسانی متخصص و کارآمد در کوتاه‌مدت ضرورت می‌یابد و چه‌بسا هرگونه کوتاهی در این زمینه کشور را به‌صورت جدی با وابستگی به کشورهای موفق و صاحبان دانش فنی این امور مواجه سازد. همچنین کمبود جدی محققان کارآمد در حوزه رشته زیست‌فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور به‌عنوان یک خلأ بزرگ مطرح است و به‌منظور پر کردن این خلأ حداقل در اختیار داشتن 500 دانش‌آموخته مقطع دکتری نیاز است، این تنها در حالی است که برای هر دانشگاه علوم پزشکی در بخش خصوصی و دولتی فقط دو متخصص زیست‌فناوری پزشکی موردنیاز باشد. علاوه بر آن درصورتی‌که راه‌اندازی آزمایشگاه‌های نسل سوم مبتنی بر تشخیص مولکولی موردنظر باشد. به ازای هر 5000 آزمایشگاه تشخیص طبی فعال در سطح کشور اگر 1/0 از آن‌ها به دنبال ایجاد واحد تشخیص مولکولی باشند، حداقل 500 دانش‌آموخته با توانایی موردنظر ضروری است.

bullet ارزش حاکم بر رشته (Values)

ارزش‌های انسانی مهمی که در جریان آموزش این رشته به دانشجویان انتقال می‌یابد به مقوله حسن تعهد و مسئولیت‌پذیری بیشتر در قبال سلامت جامعه ملی و در نگاهی فراتر، به جامعه بین‌المللی بازمی‌گردد. اطلاع از مشکلات پزشکی در نظام بهداشت و سلامت جامعه و انتخاب راه‌کارهای جدید مقابله و کنترل این معضلات، خود شکل‌گیری انگیزه‌های انسانی و همنوع دوستانه در بین ایشان می‌انجامد و موفقیت در مهار هر یک از آن‌ها به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این ارزش‌ها خواهد انجامید. ارزش‌های مربوط به سلامت که در این رشته موردنظر هستند کدم‌اند؟ سلامت جامعه، زیربنای توسعه کشور است و حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه به‌واسطه اطلاع و آگاهی راه‌کارهای علمی و عملی متناسب با آن میسر خواهد بود. با توجه به ماهیت پزشکی رشته زیست‌فناوری پزشکی و خدماتی که از دانش‌آموختگان مقطع دکتری این رشته علمی در آینده متصور است انتظار می‌رود با ارتقاء کمی و کیفی سطح بهداشت، سلامت جامعه و توسعه راهکارهای بهداشتی و درمانی زیست فناورانه، چه‌بسا کنترل و ریشه‌کنی بسیاری از بیماری‌های مهم جامعه از قبیل عفونت‌ها، سرطان‌ها، بیماری‌های ژنتیکی و ارثی امکان‌پذیر باشد.

bullet نقش دانش‌آموختگان در نظام بهداشتی (role definition)

نقش دانش‌آموختگان در نظام بهداشت یک کشور چیست؟ بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی. نیاز جامعه در این حوزه چیست؟ همان‌طور که گفته شد نیازهای جامعه در مواجهه با نظام بهداشتی درمانی کشور متنوع و بسیار است. به‌خصوص رشد فزاینده بیماری‌های جدید در جامعه بشری و کشور، مسئولین امر را به این مهم توجه می‌دهد که بایستی به سراغ راهکارهای نوین در مقابله و کنترل این قبیل بیماری‌ها رفت و در این بین زیست‌فناوری پزشکی می‌تواند مثمر ثمر باشد. اگر بخواهیم به نمونه‌های عینی در این زمینه اشاره‌ کنیم، جهت‌گیری و انتخاب موضوعات پژوهشی در دانشگاه‌های کشور با محوریت زیست‌فناوری پزشکی می‌تواند شاهدی بر این واقعیت باشد. طراحی و توسعه زیست‌فناوری نوین و به خدمت گیری اصول علمی و عملی مهندسی ژنتیک در مواجهه با بیماری‌های مهم جامعه همچون سرطان، بیماری‌های ژنتیکی و عفونی در اولویت فعالیت‌ها است. به‌عنوان نمونه ساخت آنتی‌بادی‌های تک زنجیره‌ای با استفاده از فناوری نمایش فازی (Phage Display) طراحی و اجرای طرح ژن‌درمانی بیماری تالاسمی، طراحی و توسعه روش‌ها نوین تشخیص مولکولی بیماری‌های ژنتیکی، عفونی و دیگر موضوعات مرتبط به نیازهای بهداشتی درمانی کشور می‌تواند در مقطع این رشته جدی‌تر گرفته شود و به بخش مهمی از نیازهای کشور پاسخ دهد. آیا مقطع تحصیلی پیشنهادی با نقش کاری دانش‌آموختگان تناسب دارد؟ مقطع دکتری رشته زیست‌فناوری پزشکی عالی‌ترین مقطع این علم در کشور خواهد بود که به اعطاء درجه دکتری منجر می‌شود و می‌تواند با تربیت دانش‌آموختگان متخصص در این حوزه از علوم زیستی تأمین کننده بسیاری از نیازهای راهبردی نظام بهداشتی کشور باشد. با توجه به نیاز وجود هیأت‌ علمی و مدرس در این رشته تحقیقاتی، ضرورت تربیت نسل‌های بعدی در این حوزه از علوم زیستی جدی است و می‌تواند نقش کاری دانش‌آموختگان آن را به‌خوبی توجیه نماید. علاوه بر اینکه نقش کاری ایشان در طراحی و راه‌اندازی و پشتیبانی علمی و عملی طرح‌های بزرگ زیست‌فناوری پزشکی کشور در حوزه تولید فراورده‌های دارویی، واکسن‌های نوترکیب، روش‌های تشخیص مولکولی و بسیاری از زمینه‌های دیگر انکارناپذیر است.

bullet وظایف حرفه‌ای دانش‌آموختگان (task analysis)

  • بهداشتی

در حوزه بهداشتی توجه بهداشتی توجه به ایمن‌سازی جامعه در مقابل امراض گوناگون واگیر و غیر واگیر مدنظر است و در این بین توانمندی‌های علمی و عملی رشته زیست‌فناوری پزشکی می‌تواند در طراحی و ساخت واکسن‌های نوین نسل سوم مانند DNA واکسن‌ها، برای بیماری‌های مهمی چون ایدز، سل و حتی اعتیاد مثمر ثمر باشد. از مقولات مهم دیگر در حوزه بهداشت توجه به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، به‌خصوص بیماری‌های ژنتیکی (مانند تالاسمی، هموفیلی و ...) و سرطان است. ضمناً پیشگیری جامعه بشری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و قلبی از اولویت‌های مهم نظام بهداشتی کشور است. در این بین طرح و توسعه راهکارهای پیشگیرانه مدرن، همچون تشخیص قبل از تولد، نیازمند استفاده از تکنیک‌های مدرن و توانمند تشخیصی است که در حیطه علمی و عملی زیست‌فناوری پزشکی است. پر واضح است که لزوم تربیت نیروی متخصص کارشناسی‌ارشد و دکتری به‌منظور تأمین جدی کشور در این زمینه، به‌خوبی توجیه‌پذیر است.

  • درمانی

در حوزه درمانی، نیاز به داشتن دانش فنی تولید داروهای نو ترکیب و زیستی از ضرورت‌های جامعه ما است. چرا که امروز به دلیل نبود این تخصص راهبردی در کشور، همچنان مجبور به خروج هزینه‌های کلان در قالب ارز برای خرید این قبیل فراورده‌ها هستیم که نمونه‌های آن در بیماران MS و بیماری‌های خاص مشهود است. تسریع موج فراگیر پیشرفت در حوزه زیست‌فناوری به سطح دانشگاه‌های کشور و دانشجویان رشته‌های پزشکی ازجمله اهداف و رسالت‌های این رشته خواهد بود. این امر منتهی به فهم بهتر و بیشتر دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی از کاربردهای این علم در حوزه‌های پزشکی خواهد شد و آنان را با روند پرشتاب تحولات در پزشکی سنتی آشنا خواهد نمود.

  • آموزشی

تدریس نظری و عملی در رشته زیست‌فناوری پزشکی و رشته‌های مرتبط.

  • پژوهشی

طراحی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی تولید کننده دانش فنی و علم در حوزه زیست‌فناوری پزشکی و ارتقاء سطح کمی و کیفی تولید علم زیست‌فناوری پزشکی در کشور انتقال آگاهانه دانش و فناوری روز جهان با توجه به نیازهای زیست‌فناوری پزشکی در کشور عملی سازی اجرای مسئولانه آن.

  • مدیریت

مدیریت عملی و علمی پروژه‌های تولیدی زیست فن‌آوری با رویکرد تولید فراورده‌های زیستی و راهبردی در نظام جامع بهداشتی کشور. بر عهده گرفتن مسئولیت ایجاد، گسترش، مدیریت و پشتیبانی مراکز تولید فراورده‌های بیولوژیک با روش‌های نوین زیست فن‌آوری.

bullet اهداف کلی (Aimes)

اهداف کلی آموزشی کدام‌اند؟ (با توجه به شرح وظایف حرفه‌ای) مهم‌ترین هدف رشته زیست‌فناوری پزشکی در مقطع دکتری تخصصی ارتقاء سطح دانش رشته زیست‌فناوری پزشکی با توجه به نیازهای پزشکی کشور و ایجاد نگرشی باورپذیر در بین سایر گرایش‌های پزشکی است که با در تعامل قرار دادن توانمندی‌های علمی و عملی آن‌ها به شکل‌گیری رویکردهای نوین پزشکی مولکولی در کشور کمک می‌نماید، بطوریکه دوشادوش سایر گرایش‌های پزشکی مربوط، آموخته‌های علمی و عملی خود را در حوزه زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک به کار می‌گیرد و در ثمردهی نتایج کار گروهی کوشا است.

bullet شرایط و نحوه پذیرش دانشجو

ضوابط پذیرش و شرکت در آزمون ورودی این رشته مانند سایر رشته‌های مقطع دکتری تخصصی طبق دستورالعمل دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی بر اساس مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی است. آزمون ورودی در دو مرحله به‌صورت امتحان کتبی و مصاحبه حضوری برگزار می‌شود. دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی‌ارشد (فوق‌لیسانس) رشته‌های: باکتری‌شناسی، بیوشیمی، خون‌شناسی آزمایشگاهی و بانک خون، ایمنی‌شناسی، ویروس‌شناسی، ژنتیک، زیست‌فناوری پزشکی (بیوتکنولوژی پزشکی)، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی، قارچ‌شناسی و مقطع دکتری عمومی رشته‌های پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی مجاز به شرکت‌ در آزمون ورودی این رشته می‌باشند.

ردیف

نام درس

ضریب
1 بیوشیمی 2
2 ایمنی‌شناسی 2
3 میکروب‌شناسی 2
4 زیست‌شناسی سلولی 3
5 مولکولی ژنتیک 3

 


bullet رشته‌های مشابه در داخل کشور

مقطع کارشناسی‌ارشد رشته بیوتکنولوژی پزشکی مصوب سال 1376 است و در مقطع دکتری رشته‌هایی مانند رشته فرآورده‌های بیولوژیک مصوب سال 1370 و رشته بیوتکنولوژی دارویی مصوب سال 1383 می‌باشند.

bullet سابقه این رشته در خارج کشور

تعدادی از دانشگاه‌های معتبر دنیا که به امر تربیت دانشجویان این رشته می‌پردازند به شرح زیر است:

  • دانشگاه ایالتی نیویورک (Upstate Medical University) در آمریکا
  • دانشگاه فناوری ویکتوریا (Victoria University of Technology) در استرالیا
  • دانشگاه اسکوود (University of Skovde) در سوئد
  • دانشگاه لندن شرقی (University of East London) در انگلستان
  • دانشگاه علوم کاربردی لوبک (University of Applied Lubeck) در آلمان
  • انستیتو پاول– اریش (Paul-Ehrlich Institute) در آلمان
  • دانشگاه سینا (University of Siena) در ایتالیا
  • بخش بیوتکنولوژی وزارت علوم و فناوری در هندوستان
  • دانشگاه حیدرآباد (Center par cellular & molecular Biology, Hyderabad) در هندوستان
  • دانشگاه سینیک (Academic Sinica) در تایوان

چگونگی آموزش ارزش‌های مورد نظر در رشته: آموزش ارزش‌های مورد نظر در رشته باید با مواجهه با مسایل و مشکلات بهداشتی جامعه پزشکی کشور به دانشجویان این رشته تحصیلی انتقال یابد و انتقال آگاهانه و صحیح این ارزش‌ها با اطلاع از مسئولیت علمی و عملی این افراد در سطح جامعه در آینده همراه باشد. چرا که این افراد در حفظ و حراست از دانش فنی سلامت محور جامعه خود نقش مؤثری خواهد داشت.
تربیت نیروی انسانی چند پیشه: به دلیل ماهیت بین رشته‌ای این علم عملاً دانش آموختگان این رشته چند پیشه خواهند بود و بایستی با مبنای مدیریت و اقتصاد حاکم بر این شاخه علوم زیستی آشنا باشند تا به تولید کنندگان علم و فناوری ثروت ساز در جامعه مبدل شوند و به معنای واقعی کلمه در کار آفرینی ملی نقش خود را ایفا نمایند.
دانشجو محوری/ مدرس محوری: در این مقطع بایستی ملاک نظر مدرسین، دانشجو محوری باشد و با هدایت و راهنمایی‌های دلسوزانه خود به رشد و شکوفایی ایده‌های دانشجویان کمک نمایند.
آموزش حضوری- غیر حضوری: نحوه آموزش باید مناسب با محتوای آموزش و حضوری باشد و انتخاب آن با نوع برنامه آموزشی و پژوهشی در نظر گرفته شود.
توسعه مهارت‌های یادگیری فعال ، خود آموزی و یادگیری مادام العمر: پر واضح است که توسعه مهارت‌های یادگیری فعال و ترغیب و تشویق به بسط آگاهی‌های علمی خود‌آموز از ضرورت‌های جدی در این رشته تحصیلی است و نیازمند فراهم آوردن شرایط لازم برای تحقق آن می باشد.
طول دوره و شکل نظام: طول دوره مطابق با آئین نامه دوره دکتری تخصصی و کارشناسی‌ارشد، شامل دو مرحله آموزشی و پژوهشی است. که برای دکتری تخصصی 5 و کارشناسی‌ارشد 2 سال می‌باشد.