آموزش پرستاری


 

bullet تاریخچه

گروه آموزش پرستاری همزمان با تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، در سال 1361، در دانشکده علوم پزشکی شروع به‌کار نمود. از زمان تاسیس این گروه مسئولیت آموزش دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد در 5 گرایش؛ پرستاری داخلی- جراحی، پرستاری کودکان، روان پرستاری، مدیریت پرستاری و پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری سالمندی بر عهده داشت. در سال 1375، آموزش دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی پرستاری (PhD) با هدف آموزش نیروی کارامد، متخصص و حرفه ای در آموزش و پژوهش و سیاست گذاری در پرستاری، آغاز شد. این گروه در راستای تعامل پویا با مراکز علمی بین‌المللی، مسئولیت تربیت و آموزش دانشجویان پرستاری کشور سوریه را در دو مقطع (PhD) و کارشناسی‌ارشد پرستاری برعهده دارد.

bullet رسالت گروه

تربیت اعضای هیأت‌‌علمی متخصص و متعهد، محققان مؤمن و متعهد به نظام جمهوری اسلامی در رشته پرستاری مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و کمک به توسعه و گسترش تحصیلات عالی و همچنین مشارکت در توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری با تأکید بر مبانی اسلامی و کاربردی کردن دستاوردهای علمی-پژوهشی و درنهایت اشاعه فضایل اخلاقی و روحیه ایثار در راستای ارزش‌ها و آرمان‌های ایران اسلامی است.

bullet فعالیت‌های اعضای گروه

اعضای هیأت‌ علمی و دانشجویان گروه با ارائه طرح‌های نوین و نوآورانه در راستای پیشرفت و توسعه علم پرستاری و مدل پردازی در پرستاری کشور، پیشرو و سرآمد در تولید علم و فعالیت‌های پژوهشی حرفه پرستاری محسوب می شوند.
علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی، مشارکت در طراحی و بازنگری برنامه های درسی تخصصی پرستاری در مقاطع مختلف، مشارکت در تاسیس و فعالیت در انجمن‌های علمی پرستاری و سایر رشته‌های وابسته، برنامه‌ریزی و اجرای کارگاه‌های تخصصی در پرستاری ازجمله: مدیریت پرستاری، تحقیقات کیفی، ابعاد مختلف پرستاری بالینی و آموزش بهداشت برای جامعه پرستاری بالینی و آموزشی، تدوین و ساماندهی علم پرستاری از طریق مشارکت در راه‌اندازی مجلات علمی- پژوهشی، داوری علمی مقالات و عضویت در شورای سردبیری، برنامه ریزی و برگزاری همایش و کنگره های مرتبط با پرستاری، عضویت رسمی اعضای گروه در کمیته ها، شوراها، و گروه های تخصصی برنامه‌ریزی‌های کلان پرستاری (معاونت‌ پرستاری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) از سایر فعالیت های اعضای گروه می‌باشد.

bullet محورهای پژوهشی گروه

مهمترین محور پژوهشی ارتقا کیفیت زندگی مددجویان در بیماری‌های مزمن، ارتقا سطح بهداشت فردی و خانوادگی در گروهای مختلف مددجویان، به‌ویژه ارتقا سطح بهداشت جامعه، از جمله مدارس در گروهای سنی متفاوت و در نهایت بهسازی مدیریت پرستاری از طریق تحقیقات عملیاتی جهت بهبود کیفیت مراقبت‌های بالینی مرکز ثقل پژوهش‌های کاربردی بوده است.
در مقطع دکتری نیز با توجه به رسالت تربیت مدرسین و محققین بالینی در گروه، مهم ترین محورهای پژوهشی نظریه‌پردازی و مدل‌سازی استقرایی در ابعاد پرستاری بالینی، بهداشت (به‌ویژه کودکان، نوجوانان، جوانان و سالمندان) و مدیریت پرستاری و آموزش در پرستاری؛ ابزارسازی در اندازه گیری‌های متغیرهای پرستاری و بهداشت با توجه به ساختار فرهنگی جامعه و آزمون و ارزشیابی مدل‌های طراحی شده رویکرد اصلی پژوهش‌های این مقطع است.