شنبه 5 آبان 1397 788

انتظار از شورای صنفی ایجاد فضای همدلی و تعامل با مسئولان است

معاون دانشجویی دانشگاه گفت: وظیفه اصلی شورای صنفی آگاهی بخشی به دانشجویان است. شایسته است این شورا در راستای اهداف خود که ایجاد فضای همدلی و تعامل با مسئولان است، عمل کند.

انتظار از شورای صنفی ایجاد فضای همدلی و تعامل با مسئولان است

دکتر اصلاحچی معاون دانشجویی دانشگاه در گفتگویی به پرسش های ما در حوزه خدمات رفاهی، خوابگاهی، غذا، وام و موضوعات صنفی دانشجویان پاسخ داد.
ویدر این گفتگو با اشاره به اقدامات دانشگاه در بخش خوابگاه های دانشجویی گفت: در حوزه خوابگاه ها، زیرساخت ها تکمیل نشده است و ما با وجود ضعف زیرساخت، موجب آزار دانشجو شده ایم. معاونت دانشجویی بر اساس سیاست های کلان دانشگاه و مصوبات هیأت رئیسه، ظرفیت خوابگاه های ملکی را گسترش داده است. ظرفیت خوابگاه های استیجاری به ملکی 80 به 20 درصد بوده است که در چند سال اخیر این ظرفیت معکوس شده و به ظرفیت 75 درصد ملکی به 25 درصد استیجاری رسیده است. رسیدن به این ظرفیت و بروز نقل و انتقالات خوابگاهی قطعا دانشجو را دچار مشکل کرده و در این مورد به دانشجو حق می دهیم. در حال حاضر در مرحله توسعه زیربنا و خرید چند خوابگاه در نزدیکی دانشگاه هستیم.
وی در خصوص بحث غذا ضمن اشاره به این مطلب که سلف دانشگاه تربیت مدرس جزء سلف های برتر دانشگاهی است و آشپزخانه مرکزی، رتبه یک آشپزخانه های دانشگاهی را از آن خود کرده است، اظهار داشت: خدمات ما در بخش تغذیه تغییراتی نکرده است و پیمانکاران طبق قراردادها و با همان مواد اولیه و برندهای مقرر در پروتکل، فعالیت می کنند. طبق مصوبات شورای صنفی دانشجویی، اعضای شورا می توانند در هر زمان تقاضای بازدید از سلف را داشته باشند؛ اگرچه وضعیت تغذیه در دانشکده کشاورزی دارای کاستی هایی است.
معاون دانشجویی در ادامه به اساس نامه و اهداف شورای صنفی دانشجویان اشاره کرد و گفت: ما از اعضای شورای صنفی انتظار داریم که عملکردی در چارچوب اساس نامه شورا و در راستای اهداف آن داشته باشند. بهبود وضعیت امور صنفی رفاهی دانشجویان، تلاش برای شناسایی، طرح و رفع نقایص وضعیت صنفی دانشجویان، پر رنگ نمودن نقش مشورتی دانشجویان، بهره مندی دانشگاه از ظرفیت های خلاق دانشجویی در راستای بهبود ارائه خدمات، ایجاد فضای همدلی در بین دانشجویان و مسئولین و افزایش آگاهی دانشجو نسبت به حقوق و تکالیف دانشجویی از جمله اهداف شورای صنفی است. مثلا در خصوص بحث تغذیه ، نقش شورای صنفی در بازدید از سلف و آشپزخانه چیست؟ آیا بازدیدی داشته و در صورت بازدید چه گزارشی ارائه کرده است؟ مگر یکی از اهداف شورا، بهبود وضعیت و شناسایی و رفع نواقص نیست؟ چه راهکارهای عملی و اصولی پیشنهاد کرده اند؟ از شورای صنفی دانشگاه تحصیلات تکمیلی ابتکار و خلاقیت و مشارکت در حل مسائل دانشجویان انتظار می رود و راه حل های عملی در چارچوب توان مالی و قانونی دانشگاه از طریق شورای مشترک بدست می آید.
دکتر اصلاحچی در پاسخ به این سؤال که "اگر مشکلی در غذا وجود داشته باشد، دانشجویان باید چگونه اطلاع رسانی کنند؟" گفت: مسئول ارزیابی غذا در سلف دانشجویی و خوابگاه ها آماده پاسخگویی است. در صورت بروز مشکل، دانشجو باید به این مسئول مراجعه کرده و پس از تهیه صورت جلسه، مشکل پیگیری و بررسی می شود.
وی در تشریح نحوه برخورد با پیمانکار در صورت بروز موارد عدم کیفیت تصریح کرد: به محض اطلاع رسانی در خصوص بروز موارد عدم کیفیت، بر اساس قراردادهای موجود، پیمانکار با جرایم بسیار بالا مواجه می شود. حداقل جریمه مبلغ دو میلیون تومان است که در صورت ایجاد مشکل، پیمانکار متقبل خواهد شد.
معاون دانشجویی در اشاره به جلسات برگزار شده با شورای صنفی دانشجویان گفت: با حضور شورای صنفی دانشجویی، نمایندگان رئیس دانشگاه و معاون دانشجویی 12 جلسه برگزار شد و در نهایت به جمع بندی و نتایج خوبی هم دست یافتیم که حدود 80 درصد مصوبات جلسات پیگیری و انجام شد. اما برخی امور باید با مشارکت دانشجویان به نتیجه نهایی برسد و اینجاست که نقش شورای صنفی اثرگذار است. شورای صنفی بر اساس یکی از اهداف خود که آگاهی دانشجو نسبت به تکالیف دانشجویی است، باید دانشجویان را به پذیرش مسئولیت تشویق کند. برخی موارد نیز مانند راه اندازی خشکشویی صنعتی و تحویل و تجهیز خوابگاه به دلیل شرایط اقتصادی حاکم در بنگاه های دولتی تسریع در اجرای آن از اختیارات معاونت خارج است، ولی قطعا" بزودی به ثمر می رسد.
دکتر اصلاحچی تأکید کرد: حوزه خدمات رفاهی، حوزه بسیار پرمشغله ای است و ما بدون مشکل و نقص نیستیم. معاونت دانشجویی تنها معاونت دانشگاه است که دانشجویان می توانند بدون وقت قبلی مراجعه و مشکلات خود را مطرح کنند. ما همواره آماده رفع مشکلات هستیم. کارشناسانان معاونت در چارچوب قوانین پاسخگو هستند و در مواردی هم که دانشجو دارای شرایط ویژه ای شده، در راستای رفع مشکل، دستور خاص می دهیم.
وی با بیان این مهم که اعتراض حق دانشجوست اضافه کرد: دانشجو می تواند به سیاست ها و نحوه اجرای امور در چارچوب قانونی اعتراض کند. بر اساس قانون باید برای تجمع و اعتراضات دانشجویی مجوز گرفت. ما نیز در چارچوب قانون فرم های تشکیل تجمع در زمان و مکان معین را ارائه و با آن موافقت می کنیم. اما دانشجویان باید به این نکته توجه کنند که بر اساس نصح صریح آئین نامه انضباطی، هر گونه تجمع بدون مجوز و هماهنگی در فضای دانشگاه مزاحمت برای فعالیت های مهم آموزشی پژوهشی دانشگاه بوده و قطعا" تنبیهاتی به دنبال دارد.
دکتر اصلاحچی ادامه داد: در این جا شورای صنفی مسئول است تا به دانشجویان آگاهی لازم را در خصوص مقررات نحوه اعتراض ارائه دهد. اما شورای صنفی نه تنها در راستای یکی از اهداف خود که ایجاد فضای همدلی و تعامل با مسئولان است، اقدام نکرده، بلکه شواهد محکمه پسند و مستدل نشان می دهد به صورت لیدر در جمع معترضین عمل می کند.
معاون دانشجویی خاطر نشان کرد: رئیس دانشگاه بر تعامل بیشتر با شورای صنفی و نادیده گرفتن برخی اشتباهات تأکید دارد. اما متأسفانه آنها به جای مشارکت، به دنبال اطلاع رسانی در فضاهای مجازی هستند و در آخرین نشست نیز علی رغم دعوت محترمانه و حضور رییس دانشگاه، در جلسه حاضر نشدند. این اقدام بی توجهی و بی احترامی به بالاترین مرجع و مقام دانشگاه و به دور از اهداف تعریف شده در اساس نامه شورای صنفی است. این شورا باید در قبال عملکرد و حرکت در راستای مخالف اهداف وضوابط قانونی خود، پاسخگو باشد. و اگر نگاه سازنده برای حل مشکلات دانشجویان دارد، مسائل را مدیریت نماید.
وی بار دیگر به وجود مسائل و مشکلات در حوزه دانشجویی اذعان کرد و گفت: تمام مسائل موجود در حوزه دانشجویی دارای راهکار است. شاید برخی راهکارها به دلیل شرایط موجود به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، اما ما در معاونت در اسرع وقت اقدام می کنیم. از سویی باید صبر داشت و با گفتگو مشکلات را مطرح کرد. بی شک در معاونت دانشجویی اشکالاتی وجود دارد اما ما مشتاقیم آنها را با تعامل با نهادهای دانشجویی اصلاح کنیم و جریانات 4 سال اخیر بخوبی این موارد را نشان می دهد.
دکتر اصلاحچی به کمیته انضباطی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان کمیته ای که در بین دانشگاه های تهران کمترین پرونده و صدور حکم را دارد اشاره کرد و اظهار داشت: شعار ما شعار تعامل است. در روش تعامل، اعتراض باید از طریق مجاری قانونی انجام شود. کمیته انضباطی دانشگاه پیش از تشکیل پرونده، بسیاری از موارد را حل می کند،اما نظم و امورات دانشگاه باید برقرار و جاری باشد و یکی از مواردی که در برنامه های دانشگاه و خوابگاه ها اختلال ایجاد کرده و باعث بی نظمی و مزاحمت می شود، همان تجمعات غیر قانونی و مزاحم آرامش، کار ظریف و حساس دانشجویان و استادان است.
معاون دانشجویی دانشگاه در پایان تصریح کرد: توجه به شرایط حساس کشور از نظر سیاسی و اجتماعی در ماه آبان، ضرورت مهم دیگری است که غفلت از آن موجب مشکلات پیچیده ای برای معترضان می گردد. لذا ضروری است در چارچوب های قانونی طرح اعتراضات صورت گیرد؛ چرا که تعامل و همکاری در اجرا می تواند بخوبی مثمر ثمر باشد.