سه‌شنبه 10 مهر 1397 467

رشد علمی کشور مرهون جسارت، توانایی و قدرت علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است

دکتر احمدی در گردهمایی دانشجویان ورودی جدید که دهم مهرماه در سالن شهید چمران برگزار شد، بر توانمندی علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأکید کرد و گفت: رشد علمی کشور مرهون جسارت، توانایی و قدرت علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که باید بیش از پیش قدر خود را دانسته و برای حل مشکلات جامعه و اعتلای کشور در تمامی جبهه ها تلاش کنند.

رشد علمی کشور مرهون جسارت، توانایی و قدرت علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است

رییس دانشگاه در گردهمایی دانشجویان ورودی جدید پس از خیر مقدم به جایگاه دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دومین دانشگاه جامع برتر کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس با عمر کوتاه کمتر از 40 سال خود توانسته است که به لحاظ تولید علم و انتشارات علمی ارزنده در میان دانشگاه های جامع کشور پس از دانشگاه تهران در رده ی دوم قرار بگیرد. وجود دانشکده علوم پزشکی در این دانشگاه به عنوان یکی از نقاط قوت برای توسعه همکاری های بین رشته ای که آینده جهان را می سازد، به حساب می آید. دانشگاه تربیت مدرس با برخورداری از اساتید برجسته و نسبت استثنایی 1 استاد به 13 دانشجو که در سطح دانشگاه های بزرگ کشور بی نظیر است، می تواند میزبان خوبی برای دانشجویان ورودی جدید باشد تا این دوران تحصیلی خود را با بهترین کیفیت سپری کنند.
دکتر احمدی با بیان این مطلب که دانشگاه تربیت مدرس به دلیل نداشتن مقطع کارشناسی در میان دانشجویان کمتر شناخته شده است، ادامه داد: شما دانشجویان تحصیلات تکمیلی شاید در مقطع لیسانس با شناخت محدود تر رشته ی تحصیلی خود را انتخاب کرده باشد و در طی تحصیل نیز از این انتخاب رضایت کافی را نداشتید اما در انتخاب رشته و دانشگاه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار هوشمندانه تر اقدام کرده اید. و با آگاهی از توانمندی های خود، انتخاب رشت بهتری داشته اید.
وی خاطر نشان کرد: این دوره از تحصیل، سرنوشت آینده شما را رقم می زند، باعث افزایش اعتماد به نفس شما می گردد و بقیه ی عمر شما متأثر از این دوران خواهد بود. پس باید این دوره ی تحصیلات تکمیلی را بسیار جدی گرفته و از شرایط فراهم شده به خوبی استفاده کنید تا برای زندگی خود توشه ی پربارتری تدارک ببینید. شما جوانانی هستید که با توان ذهنی بالا در این دانشگاه پذیرفته شدید و با جسارت، شجاعت، پویایی و تلاش می توانید به ماجراجویی های بزرگ علمی دست بزنید که در نهایت ثمرات ارزنده ای برای خود، خانواده و جامعه تان داشته باشد.
دکتر احمدی افزود: شما استعداد بازکردن مرزهای نو علمی را دارید همانگونه که نسل دانشجویان تحصیلات تکمیلی اواخر دهه ی 60 باعث پیشرفت علمی کشور شدند. دانشگاه تربیت مدرس در آن برهه ی زمانی ابتکار ایجاد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را برای نخستین بار در دانشگاه های کشور خلق کرد که برگزاری این دوره ها توسط سایر دانشگاه ها نیز ادامه و گسترش یافت و پیشرفت علمی ایران را سبب شد. این رشد علمی مرهون جسارت، توانایی و قدرت علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
رییس دانشگاه توصیه کرد: قدر خود را بدانید و این دوره تحصیلی را جدی گرفته و برای خود و کشور افتخار بیافرینید. دانشجویانی مانند شما، نا ممکن ها را ممکن و درهای بسته را باز می کنند. روحیه ی امید و خوش بینی را در خود تقویت کرده و با دوری از یأس و ناامیدی ایجاد شده توسط برخی رسانه و افراد خاص، به خود و کشور اعتماد کنید. از توانایی های خود و نعمت های خدادادی برای حل مشکلات جامعه در تمامی جبهه ها استفاده کنید.
دکتر احمدی ادامه داد: گوش خود را بر بدگویی ها ببندید و از سرمایه ها و امکانات موجود برای اعتلای زندگی خود و کشور استفاده کنید. با وجود سرمایه های معنوی- ملی و پشتوانه ایمانی قوی، می توانید طرحی نو دراندازید و برای ایران اسلامی افتخار آفرینی کنید.
وی اضافه کرد: به شما اطمینان می دهم که پس از طی دوران کوتاه تحصیل خود در دانشگاه تربیت مدرس، این دانشگاه چند ویژگی را برای شما محقق کند. نظم، پیوستگی و تمرکز بر امور مشخص و تعریف شده که همانا پژوهش و دانش اندوزی است در کنار انجام کار تیمی و فعالیت گروهی از جمله ارزش های دانشگاهی است که در این دوره کسب می کنید. ما در دانشگاه تربیت مدرس به شما کمک می کنیم تا در انجام امور و موضوعات تعریف شده، نتیجه گرا باشید و متعهد به کار، تلاش خود را تا دست یابی به نتیجه، خواه نتیجه ی منفی ادامه دهید. دانشگاه تربیت مدرس با ایجاد این 3 ویژگی در نهایت به شما دانشجویان یاد می دهد که مسائل پیچیده را حل کنید و در زندگی تخصصی و زندگی اجتماعی خود تا دستیابی به نتیجه تلاش کنید.

آغاز سال تحصیلی

رییس دانشگاه در پایان، همکاری با انجمن های علمی دانشجویی را برای ایجاد تجربه ی کار تیمی و همکاری اجتماعی به دانشجویان پیشنهاد داد و خواستار فعالیت آنها در انجمن های علمی شد چرا که تجربه ی این دست همکاری ها بعد ها در جامعه و در قالب کارهای گروهی در شرکت ها بسیار راهگشا خواهد بود. وی همچنین ازدواج در دوران دانشجویی را توصیه کرد.