چهارشنبه 21 شهریور 1397 215

نشست آشنایی اعضای هیأت علمی با مرکز نوآوری دانشگاه برگزار شد

در نشست آشنایی اعضای هیأت علمی با مرکز نوآوری که روز سه شنبه بیستم شهریورماه در سالن اجتماعات شهید مطهری برگزار شد، ضمن ارائه کلیات برنامه و اهداف مرکز از اساتید دانشگاه برای هم اندیشی، مساعدت و هم فکری دعوت شد.

نشست آشنایی اعضای هیأت علمی با مرکز نوآوری دانشگاه برگزار شد

در ابتدای این نشست دکتر زادمهر مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی ( زیرمجموعه شرکت هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ملت) که طبق توافق نامه ای وظیفه ی ساخت، تجهیز و راه اندازی مرکز نوآوری دانشگاه را بر عهده دارد در خصوص اهمیت ایجاد مرکز نوآوری گفت: راه اندازی مراکز نوآوری می تواند همان حلقه مفقوده ی ارتباط دانشگاه و صنعت را ایجاد کند. مرکز نوآوری محلی خواهد بود که اساتید و دانشجویان را گردآوری می کند تا مسائل جامعه را حل کنند. البته محوریت اصلی در مرکز نوآوری، دانشجویان هستند اما دانشجو با کمک و راهنمایی استاد است که می تواند ایده و خلاقیت خود را شکوفا کند.
وی خاطرنشان کرد: مرکز نوآوری در بسیاری از سازمان ها و ادارات ایجاد شده اما موفق نبوده و منجر به خلاقیت و نوآوری در سازمان نشده است. بررسی مراکز نوآوری دنیا نشان داده است که موفق ترین مراکز در دل دانشگاه ها شکل گرفته و به صنعت کمک کرده اند. در دانشگاه تربیت مدرس نیز با همکاری مدیران و اساتید، مرکز نوآوری از اول مهرماه راه اندازی می شود و امیدواریم به اهداف تعیین شده دست یابد.
زادمهر در تشریح اهداف مراکز نوآوری گفت: این مراکز اساسا اهداف بلند مدتی دارند. کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل- ایجاد واحدهای صنایع کوچک و متوسط و تخصصی که بتواند در بازار کار رقابت پذیر باشد- نوسازی، انتقال فناوری و استفاده از اکتشافات علمی جدید- افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده بهینه از این سرمایه عظیم- بسترسازی جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی- ایجاد زمینه کارآفرینی با حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان- ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار فعال- تولید و توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی- رشد اقتصادی منطقه، تنوع اقتصاد و سرمایه گذاری از جمله این اهداف است.
وی اضافه کرد: هنر این مرکز این است که تیم های خوب تشکیل دهد و ایده ها را به محصول قابل استفاده در کشور تبدیل کند. در مرکز نوآوری از میان اساتید و دانشجویان تیم های دانا و توانا و ذی نفعان شناسایی می شوند. ما در مرکز برای ایده پردازان سرمایه گذار و در نهایت برای محصول تولید شده خریدار پیدا می کنیم.
زادمهر از حوزه های شهر هوشمند، آب، انرژی، سلامت و بهداشت و درمان، گردش و توریسم، فین تک، گیمیفیکیشن به عنوان 7 حوزه فعالیت مرکز نوآوری دانشگاه تربیت مدرس نام برد و نحوه ی کار در مرکز را تشریح کرد و گفت: جامعه ی هدف در مرکز نوآوری، اساتید و دانشجویان کل کشور هستند و ما ایده ها را از سراسر کشور جمع آوری می کنیم . در مرحله نخست منتورینگ، شناسایی و داوری در مرحله دوم ارزیابی اولیه ایده، در مرحله 3 ارزش گذاری ایده و در مرحله چهارم تعیین وضعیت استقرار شرکت و برنامه خروج آن از مرکز بررسی می شود. در فاز اول افراد را شناسیایی می کنیم و به آنها کمک می کنیم طرح کسب و کار خود را برنامه ریزی کنند، بازار را بشناسند. به آنها حمایت کنندگان را معرفی می کنیم و می گوییم که محصولشان را به چه کسانی بفروشند.
وی افزود: ما در مرکز نوآوری به دنبال نفع و سود خود نیستیم البته باید درآمدی از محل تیم هایی که وارد بازار می شوند به مرکز تعلق بگیرد تا بتواند با استفاده از این درآمدها تیم های بعدی را حمایت کند.
زادمهر از امکان مشاوره با مدیران ارشد صنعت و اساتید دانشگاه، ایجاد طرح کسب و کار با استانداردهای بین المللی، شناسایی جامعه مشتریان هدف کسب و کار، معرفی به سرمایه گذاران، مدیریت منابع استارت آپ و زمانبندی تزریق مالی، مدیریت اعضای تیم و نظارت بر وظایف محول شده به هر عضو، عقد قراردادهای مناسب با شرایط استاندارد به عنوان پتانسیل های مرکز نوآوری نام برد.
وی تصریح کرد: با ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه تربیت مدرس امیدواریم تعامل سازنده ای بین صنعت و دانشگاه برقرار شود ضمن اینکه این مرکز دارای یک مزیت ویژه است و آن وجود شبکه گسترده ای از مشتریان بانک ملت می باشد که می توانند مشتری محصولات این مرکز هم باشند. ما مسائل این مشتریان را می دانیم و می توانیم این مسائل را به دانشگاه آورده و حل کنیم.
زادمهر در پایان گفت: ما با دو مسئله مواجه هستیم. اول اینکه باید تیم خوب را کشف کنیم و دوم اینکه تأمین مالی تیم ها باید چگونه انجام شود. ما باید در مرکز نوآوری برای جوانان خلاق و صاحبان ایده این اطمینان خاطر را فراهم کنیم که مکان و محلی برای فعالیت خود خواهند داشت. باید به آنان اطمینان دهیم که در صورت داشتن ایده های خوب، ما می توانیم محصولات را برای آنها تجاری سازی کرده و به فروش برسانیم و در نهایت برای ایجاد درآمد به آنها کمک کنیم.
در خاتمه ی این نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکتر فتح اللهی، دکتر چهارسوقی و دکتر زادمهر برگزار شد.