سه‌شنبه 12 تیر 1397 1291

سی و یکمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی برگزار شد

سی و یکمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی با محوریت پایداری اقتصادی دانشگاه از منظر خوداتکایی و مدیریت هزینه و منابع، یازدهم تیرماه در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد.

سی و یکمین گردهمایی مدیران گروه های آموزشی برگزار شد

دکتر احمدی رییس دانشگاه در سخنانی به فعالیت های مدیران گروه های آموزشی اشاره و اظهار داشت: نظارت و هماهنگی فعالیت های دانشجویان، برنامه ریزی و پیگیری امور اجرایی، ارتقای سطح فعالیت های گروه، کنترل کیفیت فعالیت های اعضای هیات علمی و برنامه ریزی برای ارتقای همه جانبه دانشگاه، ترکیبی از فعالیت های متنوع مدیران گروه ها است که می تواند بسیار سخت و سنگین باشد.
وی گفت: برخی از گروه های آموزشی بسیار موفق بوده اند و کارهای ارزنده ای را در گروه خود انجام داده اند که باید تجربیات خود را در اختیار سایر گروه ها قرار دهند. در طرح ارزیابی درونی گروه ها ، فعالیت های گروه های آموزشی طی دو سال اخیر مورد بررسی قرار گفت و قریب به 100 گروه، کارها را به پایان رسانده و یا در حال اتمام آن هستند.
رییس دانشگاه با اشاره به پایداری و خود اتکایی به عنوان یکی از 4 اولویت طرح تحول راهبردی دانشگاه ، یادآور شد: خود اتکایی و پایداری هم مفهوم اقتصادی دارد و هم مدیریتی. ما تلاش می کنیم استقلال دانشگاه های بزرگ و اختیارات و اتکا به تصمیم گیری های درونی دانشگاه را گسترش دهیم و در مورد بحث های اقتصادی نیز بتوانیم با منابع غیر دولتی پیوند داشته باشیم.
دکتر احمدی تصریح کرد: ما در کوتاه مدت درگیر جنگ اقتصادی و اجتماعی هستیم و در این راستا نقش دانشگاهیان بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا دانشگاه محل تفکر و تدبیر و ارائه راه حل برای عبور از سختی هاست و باید برای حل مشکلات جامعه راهگشا باشد . ما نیز برای آنکه از این آسیب ها محفوظ بمانیم احتیاج به ارتباط تنگاتنگ و دیدارهای رو در رو داریم تا بتوانیم در جهت حل مشکلات و مطالبات جامعه دانشگاهی با هم همفکری کنیم و راهکارهای مناسب ارائه دهیم.
در این نشست دکتر ذگردی قائم مقام PMO مرکزی طرح تحول راهبردی دانشگاه طی سخنانی به ارائه گزارش اجمالی از اجرای طرح تحول راهبردی پرداخت.
وی با اشاره به بسته های موفقیت در طرح تحول راهبردی گفت: خروجی نهایی طرح تحول دانشگاه، 37 روال راهبردی است که اجرای هر یک از روال ها نیازمند اجرای انجام اقدامات متعدد و طولانی مدت در یک بازه زمانی 5 تا 10 ساله است. بسته های موفقیت را می توان پروژه های کوچکی در مقابل پروژه های کلان پیاده سازی روال ها دانست که دارای گستره کوچک تری نسبت به روال ها است.
دکتر محمدزاده معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه نیز با تشریح برنامه درآمدزایی پایدار و کاهش هزینه گروه های آموزشی گفت: دانشگاه تربیت مدرس در راستای طرح تحول راهبردی قصد دارد با اجرای یک برنامه مدون، از دانشگاهی با اقتصاد دولت پایه به دانشگاهی با خوداتکایی مالی تبدیل شود. وابستگی به بودجه های دولتی در کنار نقش کمرنگ فضای خلاقیت و نوآوری در پایداری اقتصادی در دانشکده ها، واحدها و گروه های آموزشی، استهلاک تدریجی امکانات فیزیکی، تجهیزات و تأسیسات دانشگاه و تأثیر بی ثباتی بازار بر افزایش هزینه های دانشگاه ایجاب می کند که به فکر درآمدزایی باشیم.
معاون پشتیبانی و منابع انسانی منابع درآمدی در سبد درآمدهای دانشگاه را تشریح کرد و گفت: افزایش سهم درآمدهای آموزشی، افزایش سهم درآمدهای پژوهشی، افزایش سهم کمک ها و گرنت های پژوهشی، افزایش سهم درآمدهای اجرای پروژه های ملی و بین المللی، افزایش سهم درآمدهای حاصل از ایجاد فضای مناسب خلاقیت، نوآوری، توسعه کارآفرینی فناورانه و توسعه شرکت های دانش بنیان و همچنین افزایش سهم منابع خیّرین در حوزه علم و فناوری، هدایا و موقوفات باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر شجاع الساداتی رییس واحد بین الملل نیز با اشاره به جایگاه دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دومین دانشگاه جامع کشور گفت: در حالی که دانشگاه تربیت مدرس از جایگاه دوم در بین دانشگاه های جامع کشور برخودار است اما در بحث بین اللمل در رتبه 8 و 9 قرار دارد و این لزوم توجه بیشتر برنامه راهبردی دانشگاه به مقوله بین المللی سازی و رفع چالش های موجود را نشان می دهد.
دکتر جوان مسئول طرح ارتقای تراز بین المللی دانشگاه نیز تصریح کرد: منظور از ارتقاء تراز بین المللی صرفا ایجاد روابط گسترده بین المللی نیست. بلکه این توسعه ارتباطات علمی-بین المللی یکی از شاخص های تأثیرگذار است. ایجاد تعاملات گسترده آموزشی- پژوهشی با مراکز علمی معتبر جهانی، ایفای مسئولیت های اجتماعی، کارآفرینی و تولید ثروت دانش بنیان از جمله دیگر شاخص های بین المللی شدن و در تراز دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفتن، است.
در ادامه دکتر بختیار استادی، پیش نیازها و الزامات اجرای برنامه درآمدزایی پایدار و کاهش هزینه های گروه های آموزشی را تشریح کرد.