چهارشنبه 9 خرداد 1397 675

ارائه گزارش وضعیت طرح ارتقای تراز بین المللی دانشگاه

در نشست شورای دانشگاه گزارشی از وضعیت طرح ارتقای تراز بین المللی دانشگاه ارائه شد.

ارائه گزارش وضعیت طرح ارتقای تراز بین المللی دانشگاه

دکتر جوان در این نشست اظهار داشت: این طرح به عنوان پروژه ای ملی از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم ابلاغ شده است که در راستای این طرح 16 دانشگاه برتر، وارد رقابت در طرح ارتقا به 200 دانشگاه برتر دنیا شدند تا بتوانند جزء یکی از 5 دانشگاه برتر این طرح باشند و از حمایت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهره مند گردند.
دانشگاه تربیت مدرس نیز در این راستا برنامه ای را آغاز کرده و هسته های پژوهشی در دانشگاه شکل گرفته است تا دانشگاه بتواند به این هدف نائل شود.
وی گفت: منظور از ارتقای تراز بین المللی دانشگاه، صرفاً افزایش ارتباطات گسترده آموزشی و پژوهشی با مراکز معتبر جهانی نیست هرچند این موضوع نیز حائز اهمیت است اما دانشگاه باید در ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود و کارآفرینی و تولید ثروت دانش بنیان موثر باشد. لذا تمام شاخص ها به تدریج روی این موارد متمرکز می شود و هرچه دانشگاه در این مسیر به جلو پیش برود، شاخص هاسخت تر خواهد شد.
وی در ادامه به ساختارهای هسته های پژوهشی و ملاحظات دیده شده در نحوه شکل دهی آن ها اشاره نمود.
وی افزود: پیشنهاد می شود که هسته های نظری و تجربی در دانشکده ها شکل بگیرد که هزینه کمتری را نیز در بر می گیرد تا دانشگاه بتواند از هسته های بیشتری حمایت کند. برگزاری کارگاه ها و همایش های بین المللی، اعزام به فرصت مطالعاتی و پذیرش فرصت مطالعاتی از خارج از کشور، پروژه های مختلف از سایر دانشگاه ها، جذب گرنت از سایر منایع، ثبت پتنت در اروپا، ژاپن و آمریکا، تولید دانش فنی و تولید محصول صنعتی دارای مشتری از مواردی است که باید مورد توجه هسته های پژوهشی قرار گیرد.
دکتر جوان خاطر نشان ساخت: هسته ها باید در 5 سالی که فعالیت می کنند امتیازات لازم را کسب کنند و اگر در هر سال نتوانند امتیاز لازم را به دست بیاورند با توقف فعالیت مواجه می شوند.
وی خاطر نشان کرد: ارتقا به تراز 200 دانشگاه برتر جهان، نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید بدنه اعضای هیات علمی و کارکنان در این زمینه فعال باشند.
وی در ادامه اظهار داشت: نداشتن برخی از تجهیزات گران قیمت به عنوان گلوگاه پژوهش های خاص در دانشگاه مطرح است. راه اندازی آزمایشگاه مرکزی، بازنگری در نظام انگیزشی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان، جذب دانشجو و استاد خارجی، ارتقای نظام مستند سازی در پژوهش ها و اخلاق پژوهشی ایمنی در پژوهش، حمایت از پژوهش های مشترک با دانشگاه های دیگر، تبیین ماموریت های پژوهشی دانشگاه و بازنگری در برخی از قوانین و مقررات در این خصوص بسیار حائز اهمیت است.
وی در پایان سخنان خود به بیان پیشنهادهایی به واحدها و دانشکده ها پرداخت و مواردی از قبیل ایمنی و کیفیت در تحقیق، حمایت از سیستم ثبت و پتنت، دوره های مشترک با خارج از کشور، ارتباط با فارغ التحصیلان، ارائه برنامه پژوهشی هر عضو هیات علمی در بدو استخدام، استفاده از خیرین پژوهشی، تشکیل کارگروه های منطقه ای، تشکیل کمیته ارتقای بین المللی در هر دانشکده و تشکیل منظم جلسات آن، تقویت حضور در مجامع بین المللی، به روز رسانی نرم افزارها و سایت دانشکده، ارائه سرفصل دروس به انگلیسی، نظام حق التدریس و اعطای پایه ویژه، فعالیت اعضای هیات علمی وابسته بین المللی در گروهها و دانشکده ها و ... را بیان نمود.