سه‌شنبه 22 مرداد 1398 369

وضعیت علوم شناختی دانشگاه در گفتگو با معاون پژوهشی و فناوری

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گفت: علوم شناختی 6 بخش علمی را تحت تاثیر قرار می دهد و در علم و فناوری سرنوشت ساز است.

وضعیت علوم شناختی دانشگاه در گفتگو با معاون پژوهشی و فناوری

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه گفت: علوم شناختی 6 بخش علمی را تحت تاثیر قرار می دهد و در علم و فناوری سرنوشت ساز است.
دکتر فتح الهی در گفتگویی با اشاره به نقش محوری علوم شناختی در دستاوردهای علمی گفت: رشته علوم شناختی یا فناوری های شناختی حوزه جدیدی است که کشور برنامه ریزی های خوبی در این زمینه انجام شده است.
وی افزود: در حال حاضر حمایت‌های تحقیقاتی خوبی در زمینه علوم شناختی از دانشگاه‌ها انجام شده است همچنین پژوهشکده‌ها هم تحقیقات خوبی را شروع کرده و فعالیت آنها هدفمند و با سرعت خوبی در حال انجام است.
فتح الهی از تجهیز آزمایشگاه نقشه برداری مغز خبر داد و گفت: اکنون آزمایشگاه نقشه برداری مغز دارای برترین تجهیزات موجود در علوم شناختی است از طرفی باید بگویم رشته‌های مختلفی در این حوزه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری راه اندازی شده که می‌تواند نتایج خوبی را در آینده‌ای نزدیک به بار آورد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: پذیرش رشته علوم شناختی از این پس در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و تبریز انجام می شود که دانشجویان با شرکت در آزمون سازمان سنجش در صورت قبولی می توانند ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: رشته علوم شناختی در علم و فناوری سرنوشت ساز است و می تواند همه حوزه های علمی مانند علوم پایه، علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی را متحول کند.
گفتنی است علوم شناختی، اشاره به یک حوزه میان رشته‌ای دارد که شامل ۶ رشته شاخص روان شناسی، علوم اعصاب، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن، زبان شناسی و انسان‌شناسی می‌گردد. هدف مشترکی که این ۶ رشته‌ها دنبال می‌کنند و تحت عنوان «علوم شناختی» قرار می‌گیرد مطالعه «ذهن و شناخت» است.
در کشور ما نیز چند سالی هست که علوم شناختی مورد توجه دانشمندان و محققان علاقه‌مند قرار گرفته است. در ابتدا این توجه به صورت مطالعات شخصی و پراکنده بوده، اما به تدریج و افزایش تعامل محققان فعالی در این حوزه شکل سازمان یافته تری به خود گرفته است. پژوهشکده علوم شناختی (IRICSS) و پژوهشگاه دانش های بنیادی (IPM) از نخستین مراکزی هستند که به آموزش و پژوهش علوم شناختی در ایران همت گماشته‌اند. این تلاش ها از سال ۱۳۹۰ و پس از شکل گیری ستاد راهبری توسعه علوم و فناوری شناختی، سرعت بیشتری گرفته است. با توجه به این اتفاقات و نیز با توجه به اینکه جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مختلف علوم شناختی آغاز شده است، امید می رود که در سالهای آتی شاهد شکل گیری یک جریان تازه نفس و تاثیرگذار در فضای علمی کشور باشیم.