[ Print ]  [ Close ]

http://med.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=3232   , 1403/02/28


به گزارش انجمن کوهنوردی؛
گزارش اردوی جنگل نوردی به ابر شاهرود (ویژه بانوان)


تیم کوهنوردی نمایی از جنگل ابر کوهنوردان در حال اطراق


 



زمان برنامه: 27 و 28 آبان

تعداد نفرات: 13 نفر

مربی: آقای نصیر علیزاده

سرپرست: آمنه مصطفی پور

مبدا صعود: روستای ابر





آشنایی با جنگل ابر

جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط شهرستان شاهرود می باشد. این جنگل با ۵۳ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیک‌اند که به نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.

این جنگل ۱۱۱ اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 2 بهمن ۱۵۳۱ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. در جلسه شورای عالی محیط زیست در 1 بهمن سال ۱۵۱۵ جنگل ابر منطقه حفاظت شده اعلام شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست درآمد.





پوشش گیاهی

وجود ۳۳ نوع گونه گیاه مانند راش، بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه های کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر به همراه گونه های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و مانند آنها جنگل ابر را به موزه‌ای طبیعی تبدیل کرده است. آب و هوای خاص این جنگل، درختان متفاوتی را در خود پرورش داده که برخی از این درخت‌ها با شکل خاص خود روی زمین خزیده‌اند و منظره زیبایی پدیدآورده‌اند. جنگل ابر یکی از بانک‌های گیاهان دارویی سرشار در کشور شناسایی شده است، که همه ساله مشتاقان و علاقه مندان را از گوشه کنار جهان به سوی خود دعوت می‌کند در قسمت‌های جنوبی جنگل، یعنی قسمتی که به روستاها نزدیک تر است پوشش گیاهی تنک دیده می‌شود. در عمق جنگل تپه‌های پرشیبی وجود دارد که سراسر پوشیده از درختان بلند است. مشهورترین درخت منطقه اورس است. درختی با ریشه‌های بلند که روی زمین می‌خزد. مناطق ابتدایی جنگل ابر ییلاق چوپانان گلستانی است، اما در عمق جنگل اثری از انسان دیده نمی‌شود.





گونه‌های جانوری

از گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان خرس قهوه‌ای،گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش ،بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول را نام برد.





گزارش برنامه:

جلسه توجیهی روز سه شنبه با حضور بسیاری از دوستان دانشجو به خوبی و با کیفیت قابل قبولی برگزار شد، شرح برنامه و تجهیزات مورد نیاز با جزئییات بیان شد و مراحل ثبت نام به پایان رسید.

ساعت 11:05 صبح روز پنجشنبه پس از حضور همه دوستان شرکت کننده با قطار تهران شاهرورد به سمت سمنان حرکت کردیم. نهار روز اول در قطار و کنار همنوردان و مربی گرامی صرف شد و ساعت 15:15 به ایستگاه شاهرود رسیدیم . پس از تقسیم بارهای عمومی و چادرها ساعت 15:50بوسیله مینی بوس به سمت جنگل ابر به راه افتادیم، پس از عبور از مسیر پرپیچ و خم و خاکی جاده به ابتدای جنگل ابر رسیدیم. پس از یک ساعت و نیم راهپیمایی شبانه به محل مورد نظر کمپینگ رسیدیم و چادرها را برپا کردیم ،پس از صرف شام و گپ‌های دوستانه و جلسه معارفه به صلاح دید مربی گرامی ساعت 23 خاموشی اعلام شد تا افراد تیم خواب کافی و انرژی لازم برای پیمایش را داشته باشند . صبح ساعت 6 بیدار باش اعلام شده بود و همه سر ساعت بیدار شده صبحانه میل کردند و براساس نکاتی که آقای علیزاده در مورد کوله چینی و پیمایش در جنگل فرمودند کوله‌ها بسته شد. ساعت 7:45 در ابتدای مسیر پس از عکس یادگاری در هوای بسیار مطبوع و خنک پاییزی برنامه آغاز شد . ساعت های 9، 10 و 11 تیم استراحت‌های کوتاهی داشت. ساعت 12:30برای صرف ناهار اطراق کردیم. مسیر جنگل بسیار زیبا و پر از رودهای ارام بود. ساعت 14 به روستای شیرین دره در استان گرگان رسیدیم و با یک دستگاه مینی بوس که از قبل هماهنگ شده بود به بازدید از آبشار کبودوال رفتیم ساعت 17:30به وسیله 4 دستگاه تاکسی به سمت ایستگاه راه آهن راهی شدیم و ساعت 20:30 سوار قطار گرگان تهران شدیم. ساعت 7:30صبح قطار به راه آهن تهران رسید. 2 عدد تاکسی از راه آهن کرایه شد و به سمت خابگاه به حرکت افتاد . ساعت 8 جلوی در خوابگاه پیاده شدیم و برنامه به پایان رسید.



10:26 - يکشنبه 7 آذر 1395    /    شماره خبر : 3232    /    تعداد نمايش خبر : 2967