[ Print ]  [ Close ]

http://med.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20910   , 1403/02/31


جلسه دفاع پایان نامه: مجتبی چقائی، گروه قدرت

ارائه کننده: مجتبی چقائی
استاد راهنما: دکتر شیخ‌الاسلامی
استاد ناظرداخلی: دکتر دلخوش
استاد ناظر خارجی: دکتر سپاسیان (دانشگاه : شهید بهشتی)
تاریخ: 1402/07/16
ساعت: 12:00
مکان: اتاق 351- فنی‌ومهندسی- بلوک 3

چکیده:
با توجه به رشد مصرف گاز در سال‌های اخیر قیمت این منبع انرژی رشد قابل‌توجهی داشته است که با توجه به بحران انرژی در سطح اروپا و جهان، قطعاً در سال‌های آینده باید به دنبال روش‌های جایگزین برای تأمین انرژی باشند. از طرفی علی رقم با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی منابع تجدید پذیر انجام شده بخش بزرگی از این انرژی به دلیل عدم امکان ذخیره‌سازی در مقیاس بزرگ بلااستفاده باقی می‌ماند. همچنین اخیراً مشخص شده ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی در مقیاس بزرگ به‌صورت الکتریکی به لحاظ محدودیت‌های فناوری امکان‌پذیر نیست و یا هزینه بالایی خواهد داشت.
یکی از فناوری‌های نوین که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته تجهیزات تبدیل انرژی الکتریکی به گاز یا به اختصار P2G ها هستند که از طریق الکترولیز می‌توانند برق را به هیدروژن و سپس به متان تبدیل کنند. به دلیل امکان ذخیره‌سازی انرژی به‌صورت گاز در مقیاس بالا تجهیزات P2G به‌عنوان یک ‌راه‌حل بالقوه برای ذخیره‌سازی انرژی مطرح می‌شوند. با این‌حال به دلیل افت بازدهی فرآیند در تبدیل مجدد گاز به الکتریسیته استفاده از P2G به‌عنوان تسهیل‌کننده ذخیره‌سازی انرژی تولیدی از ژنراتورهای حرارتی سیستم قابل توجیه نیست. اما درصورتی‌که از این تجهیزات برای تبدیل انرژی تلف‌شده تجدید پذیر به گاز استفاده کنیم می‌توانیم با افزایش بازدهی استحصال انرژی از این منابع امکان ارتقای ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی‌های پاک را فراهم نماییم.
در این پایان‌نامه قصد داریم با بهره‌مندی از تجهیزات P2G به‌عنوان یک ‌راه‌حل قابل دست یابی در کوتاه‌مدت در جهت ارتقای عملکرد سیستم و تکمیل چرخه تبدیل انرژی در جهت بهره‌گیری از ظرفیت شبکه گاز و ذخیره‌سازی انرژی تجدید پذیر به فرم گاز به منظور ارتقای بازدهی عملکرد سیستم‌های انرژی و حداکثر نمودن بهره‌گیری از منابع تولید ارزان و پاک و ایجاد نقش پشتیبانی تولید را در ساعات اوج مصرف یا کمبود تولید ارائه نماییم. علاوه بر این، نگاه جامع در حوزه انرژی و برنامه‌ریزی چندحامله از مباحث جدید مطرح شده در حوزه مدیریت سیستم قدرت می‌باشد و بر این اساس این پایان‌نامه به دنبال بررسی ظرفیت‌های محتمل در این خصوص می‌باشد.


13:57 - دوشنبه 10 مهر 1402    /    شماره خبر : 20910    /    تعداد نمايش خبر : 82