[ Print ]  [ Close ]

http://med.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=18327   , 1403/02/31


مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان بین الملل دانشگاه برگزار شد

 در ابتدای این مراسم که با حضور رییس و هیات رییسه،‌ مسئولان واحد بین الملل و دانشجویان نوورود بین المللی دانشگاه برگزار شد،‌دکتر علامه رییس واحد بین الملل دانشگاه در سخنانی ضمن خیر مقدم به دانشجویان جدید بین الملل اظهار داشت: برگزاری چنین مراسم هایی باعث آشنایی دانشجویان با مسئولان دانشگاه خواهد شد، همچنین  دانشجویان در این مراسم با یکدیگر بیشتر آشنا می شوند و می توانند از تجربیات هم استفاده کنند.
وی ضمن تبریک به دانشجویان برای انتخاب دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دانشگاه محل تحصیل آنان یادآور شد: دانشگاه تربیت مدرس ویژگی های خاصی دارد و جزء دانشگاه های برتر کشور و مولود انقلاب اسلامی است و در سطح بین المللی نیز رتبه خوبی را دارا می باشد و محل کسب دانش و علم و مهارت های آکادمیک است و لازم است دانشجویان از این فرصت به نحو احسن استفاده نمایند.
رییس واحد بین الملل خاطر نشان ساخت: دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی از ظرفیت های و پتانسیل های زیادی برخوردار است. این دانشگاه دارای 10 هزار دانشجو و 730 عضو هیات علمی تمام وقت و برجسته است و 17 دانشکده در گرایش ها و رشته ای مختلف، 14 مرکز تحقیقاتی و بیش از 5000 آزمایشگاه تحقیقاتی و کارگاه دارد.
دکتر علامه فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت مدرس را از جمله افتخارات این دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس از اساتید و محققان و شخصیت های برجسته در داخل و خارج از کشور هستند و امیدواریم شما عزیزان نیز با هدف مندی و برنامه ریزی صحیح در بالاترین درجات شغلی و علمی و اجتماعی قرار بگیرید.
وی از پذیرش دانشجو در پردیس بین الملل دانشگاه تربیت مدرس در منطقه آزاد اروند از بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: دانشجویان بین الملل به ویژه دانشجویان عراقی که امکان حضور در پردیس مرکزی دانشگاه تربیت مدرس در  شهر تهران را ندارند می توانند در پردیس بین الملل منطقه‌ازاد اروند ثبت نام نمایند و ادامه تحصیل دهند.
در ادامه دکتر فرهاد دانشجو رییس دانشگاه در سخنانی ضمن معرفی کوتاهی از دانشگاه تربیت مدرس و امکانات و ظرفیت های آن خاطر نشان کرد:‌ دانشگاه تربیت مدرس در سال جاری به عنوان دانشگاه اول سرآمد کشور از نظر علمی انتخاب شد و در رتبه بندی کیو اس شانگهای نیز رتبه سوم را در میان دانشگاه های کل کشور کسب نمود.
وی به امکانات خوب دانشگاه شامل آزمایشگاه ها،‌ امکانات ورزشی مناسب در رشته های گوناگون برای خانم ها و آقایان و .. اشاره کرد و از دانشجویان خواست در کنار تحصیل خود از این امکانات نیز استفاده نمایند.
رییس دانشگاه با اشاره به  مشکلات دانشجویان خارجی تصریح کرد: تمدید ویزا و پاسپورت،‌ حساب بانکی، شهریه و .. از مواردی است که دانشجویان بین الملل با آنها مواجه هستند و ما در دانشگاه تربیت مدرس سعی کردیم با رایزنی هایی با نیروی انتظامی و سایر نهادهای مرتبط این بروکراسی ها را کم کنیم تا دانشجویان با فراغ بال در این دانشگاه تحصیل کنند.
دکتر دانشجو در ادامه تصریح کرد: دانشجوی غیرایرانی بودن، مسائل و مشکلات خاص خود را دارد. من زمانی‌که به مدت ۱۰ سال در خارج از کشور درس می‌خواندم، با مشکلاتی مواجه بودم و بعضا به عنوان دانشجوی خارجی به من نگاه‌های دیگری می‌شد.
وی خطاب به دانشجویان بین الملل گفت: شما عزیزان، مهمان و عزیز و نور چشم ما هستید و بدانید اگر خدای ناکرده با رفتار و نگاه هایی متفاوت روبرو شدید این نگاه همه ایرانی ها نیست و نگاهی اقلیت است که متاسفانه در تمامی کشورها وجود دارد.
وی افزود: انسان ها بر اساس ملیت، ‌رنگ پوست ،‌ قوای بدنی و جنسیت، هیچ امتیاز و برتری بر یکدیگر ندارند و به زعم من اعتقادات و علاقه مندی های انسان ها،‌ علم آنها و رفتار و زندگی آنها بر اساس علمی که آموخته اند سبب برتری آنها خواهد شد.
رییس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اعتراضات اخیر در کشور خاطرنشان کرد: برخی از شما که در سوریه، لیبی، عراق و افغانستان بوده‌اید، تجربه آشوب و درگیری و ناآرامی را داشته‌اید. امیدوارم مردم ایران مخالفت‌های خودشان را در بستری مسالمت آمیز حل و فصل کنند و از خشونت، درگیری فیزیکی و قومی جلوگیری کنند. اما به شما توصیه می‌کنم نه به طرفداری و نه به مخالفت به هیچ عنوان وارد این فضاها نشوید.
وی تاکید کرد: ارائه نظر در خصوص آزادی، بشریت و انسانیت اشکالی ندارد ولی وارد دعوای ملیتی و قومیتی کشورها شدن، جز آسیب رساندن به خودتان، چیزی نخواهد داشت. پس از ورود به این موارد اجتناب کنید و اگر هم وارد شدید، بدانید و آگاه باشید که مشکلات بعدی آن با خودتان است.
وی به زیبایی های کشور ایران اشاره کرد و گفت: در دوران تحصیل خود از زیبای های ایران و نقاط دیدنی آن دیدن کنید و از آن ها لذت ببرید.
در ادامه حجت الاسلام ساداتی نژاد مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه به تشریح دو مفهوم هجرت و جهاد پرداخت و اظهار داشت: این دو مفهوم بسیار حائز اهمیت است و پیامبر اسلام نیز با همین دو مفهوم اسلام و تمدن اسلامی را گسترش داد .
وی گفت: شما دانشجویان بین الملل هم جهاد و هم هجرت را با هم انجام می دهید . یکی از انواع هجرت، ‌هجرت برای علم است که شما نیز برای آموختن علم به ایران هجرت نموده اید. جهاد نیز انواع مختلفی دارد و کسی که برای علم تلاش می کند، مجاهد است و این امر افتخاری برای شما عزیزان است.
وی با اشاره به برنامه های فرهنگی دانشگاه و نهاد رهبری برای دانشجویان بین الملل گفت: دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه تلاش می کند برنامه های فرهنگی ویژه ای برای دانشجویان بین الملل داشته باشد و حجت الاسلام بهمنی نیز به عنوان مسئول امور دانشجویان بین الملل، رابطی میان دانشجویان بین الملل و نهاد رهبری هستند.
وی در خصوص برگزاری جشنواره های بین المللی در دانشگاه یادآور شد: برای برگزاری چنین جشنواره هایی نیاز به ارتباط بیشتری با دانشجویان بین الملل داریم تا با ایجاد تعاملات فرهنگی، فرهنگ و آداب و رسوم ایران و سایر کشور ها به نمایش گذاشته شود.
وی در ادامه برگزاری اردوهای تهران گردی و ایرانگردی ویژه دانشجویان بین الملل و نشست های ویژه برای معرفی شخصیت های تاثیرگذار جهان اسلام را از دیگر برنامه های فرهنگی برای دانشجویان بین الملل عنوان کرد.
 در ادامه دانشجویان حاضر در جلسه به بیان نظرات و مسائل و مشکلات خود شامل تعداد نفرات خوابگاه ها،‌ اخذ مدرک تحصیلی،‌ بحث خروج از کشور و ویزا، امتحان جامع و مدرک زبان،‌ دریافت ویزا و اقامت در کشور،‌ عدم حضور کارمندان در برخی از بخش ها،‌ حجم اینترنت دانشجویان،‌ برگزاری تورهای گردشگری و ... پرداختند و مسئولان دانشگاه نیز موارد مطرح شده را پاسخ گفتند.


13:21 - سه شنبه 17 آبان 1401    /    شماره خبر : 18327    /    تعداد نمايش خبر : 391