[ Print ]  [ Close ]

http://med.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=18201   , 1403/02/31


خبر علمی
ایجاد سلول‌های بنیادی تروفوبلاست القا شده توسط انسان از طریق برنامه ریزی مجدد فیبروبلاست‌ها




در طول رشد جنینی پستانداران اولیه، سلول‌های تروفوبلاست نقش اساسی در برقراری فعل و انفعالات سلول-سلول در جفت بین مادر و جنین برای اطمینان از بارداری موفق ایفا می‌کنند. در مطالعه ی اخیر، نشان داده شده که فیبروبلاست‌های انسانی را می‌توان با برنامه‌ریزی مجدد هسته‌ای با واسطه فاکتور رونویسی و استفاده از فاکتورهای OCT4، KLF4، SOX2 و c-MYC یاماناکا (OKSM) و مجموعه‌ای از سلول‌های TS به سلول‌های بنیادی تروفوبلاست القایی (itS) برنامه‌ریزی کرد. شرایط کشت سلول‌های TS مشتق شده از بلاستوسیست‌های انسانی یا جفت در سه ماهه اول می‌تواند به دلیل مشکلات در به دست آوردن مواد کافی و همچنین پیامدهای اخلاقی محدود شود. در مقابل، رویکرد توصیف‌شده اجازه می‌دهد سلول‌های iTS را از سلول‌های بالغ افراد با زمینه‌های ژنتیکی متنوع تولید کند، که به راحتی برای بسیاری از آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان قابل دسترسی است. در این مطالعه یک پروتکل گام به گام برای تولید و استقرار سلول‌های iTS انسانی را مستقیماً از فیبروبلاست‌های پوستی با استفاده از یک روش برنامه‌ریزی مجدد غیر یکپارچه توصیف شده است.



 این پروتکل از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:



(1) بازیابی فیبروبلاست‌های پوستی منجمد انسانی



(2) برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های سوماتیک



(3) عبور از واسطه‌های برنامه‌ریزی مجدد



(4) iTS مشتق از کشت سلولی به دنبال نگهداری معمول سلول‌های iTS. این رده های سلولی iTS را می توان در 2 تا 3 هفته ایجاد کرد و در طولانی مدت در 50 پاساژ کشت داد.



 آنها همچنین چندین روش مشخصه‌یابی را مورد بحث و بررسی قرار داده اند که می‌توانند برای تایید کیفیت سلول‌های iTS مشتق‌شده با استفاده از این رویکرد انجام شوند. این پروتکل این امکان را  برای محققان فراهم می‌سازد تا سلول های iTS مخصوص بیمار را برای بررسی بیولوژی تروفوبلاست و جفت و همچنین تعامل آنها با سلول‌های جنینی در سلامت و بیماری‌ها تولید کنند.



 





منبع:



https://www.nature.com/articles/s41596-022-00742-2



 



21:58 - پنج شنبه 28 مهر 1401    /    شماره خبر : 18201    /    تعداد نمايش خبر : 157