وی با اشاره به تقویت و توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: دانشگاه فقط مرکز تولید علم نیست و باید در جهت رفع نیازهای جامعه اقدام کند. سهم آموزش عالی در اشتغال 30 درصد است و آموزش عالی باید بیش از پیش ارتباط خود را در این زمینه با دستگاههای دیگر تقویت کند.
فرهادی ادامه داد: البته تا کنون تفاهمنامههای زیادی با وزارتخانههای مختلف از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، محیط زیست و غیره منعقد شده است.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به ابلاغ آییننامه پسادکتری و فرصتهای داخلی در صنعت گفت: ممکن است پذیرش نهاد دانشگاه در محیطهای صنعتی سخت باشد اما این امر باید تحقق یابد به همین دلیل مرکز ارتباط با دانشگاه در وزارت صنعت، تاسیس شده است. مشکلات صنعت باید توسط نهاد دانشگاه پیگیری شود.
وی در ادامه با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: یکی از اهداف وزارت علوم، تقویت اعتبارات و زیرساختهای پژوهشی و فناوری است. در همین راستا قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه بودجه این بخش بین 3 تا 4 درصد از GDP کشور باشد که اگر این امر محقق شود گام بزرگی خواهد بود.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به توسعه رشتههای هنر و علوم انسانی گفت: 54 درصد دانشجویان در رشتههای علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند. باید گفت بسیاری از رشتههای علوم انسانی، کاربردی هستند از طرف دیگر سایر دستگاهها باید پیوست فرهنگی داشته باشند و میتوان از این طریق رشتههای انسانی را به دستگاهها پیوند زد.
فرهادی با اشاره به بازنگری رشتههای علوم انسانی گفت: وزارت علوم در راستای بازنگری رشته های علوم انسانی، شورای پژوهش علوم انسانی را تشکیل داد و قرار است مراکز رشد علوم انسانی ابتدا در دانشگاههای علامه و اصفهان تاسیس شوند.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای آموزش عالی گفت: سند گفتمان توسعه آموزش عالی آماده شد که در این سند چهار چالش اساسی شامل بازتعریف آموزش عالی، ارتقاء کیفیت آموزش عالی، تبدیل دانش به محصول و بینالمللی شدن آموزش عالی میشود.
وزیرعلوم ادامه داد: برای رفع چالشهای مذکور یک ستاد اجرایی و دو کارگروه تشکیل شده است.
فرهادی در پایان با تاکید بر این که در ستاد اقتصاد مقاومتی طرحهای زیادی توسط وزارت علوم پیشنهاد شده است، گفت: وزارت علوم برای سال 95 ، 6 الی 7 پروژه پیشنهاد داده است که امیدوارم تصویب شود.